افزایش تهدیدهای ایران؛ سلامی گفت اسرائیل به تاد آمریکایی اعتماد نکند

ارتش اسرائیل اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۵ جنگجوی حزب‌الله، از جمله یک فرمانده گردان را در جنوب لبنان کشت و تسلیحات زیادی به غنیمت گرفت

- HO /LEADER OFFICE/AFP

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز پنجشنبه ۲۶ مهر به دولت اسرائیل هشدار داد که در صورت حمله نظامی به ایران، با پاسخ «دردناک» جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد.

ارشدترین مقام سپاه پاسداران در مراسم تشییع جنازه عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه که ۶ مهر بر اثر حمله موشکی اسرائیل در لبنان کشته شد، سخنرانی کرد و در واکنش به احتمال حمله گسترده و تلافی‌جویانه اسرائیل در روزهای آتی مدعی شد: «اگر به هر هدفی از ما، چه در منطقه و چه در ایران تعرض کنید، ما باز هم شما را دردناک می‌زنیم. ما در هدف‌ قراردادن اسرائیل تعارفی نداریم.»

او همچنین در اصفهان افزود که حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به اسرائیل «صرفا یک هشدار با کمترین میزان قدرت بود که (نشان دهیم) اگر به ما حمله کنید شما را خواهیم زد. به تادها هم اعتماد نکنید. شما نمی‌توانید قتل‌عام کنید اما ایمن بمانید. چون ما ضعف‌های شما را می‌شناسیم.»

اشاره حسین سلامی به انتقال سیستم پدافند ضدموشکی تاد از سوی ایالات متحده به اسرائیل در روزهای اخیر است که دلیل اصلی آن نیز افزایش آمادگی دفاعی اسرائیل برابر حملات احتمالی آینده جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیان وابسته به تهران اعلام شده است.

رویترز در گزارشی درباره سخنان تهدیدآمیز امروز حسین سلامی علیه اسرائیل نوشته است که پس از تشدید حملات هوایی اسرائیل به نیروها و مراکز حزب‌الله و دیگر شبه‌نظامیان وابسته به ایران در روزهای اخیر، حالا نگرانی‌ها از گسترش آتش جنگ در خاورمیانه افزایش یافته است، زیرا اسرائیل در حال برنامه‌ریزی برای پاسخ به حمله موشکی اول اکتبر ایران است.

همزمان لوید آستین، وزیر دفاع ایالات هم با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در مورد عملیات اسرائیل در لبنان و غزه گفت‌وگو کرد تا از جنگ منطقه‌ای جلوگیری کند. همچنین عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران هم در سفرهای ادامه‌دارش به به کشورهای مختلف خاورمیانه با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در قاهره دیدار کرد و سیسی در این دیدار، بار دیگر بر تلاش‌های کشورش برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها تکرار کرد.

اما رویترز می‌نویسد با وجود تلاش‌های مذکور، دولت نتانیاهو پس از کشتن چندین نفر از رهبران حزب‌الله و حماس، همچنان هیچ نشانه‌ای از خود برای کاستن از عملیات نظامی نشان نداده و از طرفی قول داده است که ایران را به‌خاطر حمله اول اکتبر مجازات کند.

در همین حال مهدی عباس، مسئول وزارت بهداشت غزه به رویترز گفت که حملات اسرائیلی‌ها در روز پنج‌شنبه ۲۶ مهر به شمال این منطقه محاصره شده منجر به کشته شدن ۱۹ فلسطینی، ازجمله تعدادی کودک شده است که در یک مدرسه در اردوگاه پناهندگان در جبالیه حضور داشتند. او افزود که که ده‌ها نفر دیگر نیز بر اثر حملات امروز مجروح شدند.

اما ارتش اسرائیل اعلام کرده است که ده‌ها شبه‌نظامی در این محل حضور داشته‌اند و این حمله، «به شکلی دقیق» جلسه مشترکت اعضای حماس و گروه جهاد اسلامی در داخل محوطه اردوگاه آوارگان را هدف قرار داده است. همچنین به گزارش رویترز، درحالی نیروهای اسرائیلی تانک‌هایی را به جبالیه در شمال غزه اعزام کرده‌اند که فلسطینی‌ها و مقامات سازمان ملل نسبت به کمبود غذا و دارو در این منطقه ابراز نگرانی می‌کنند.

از سوی دیگر رسانه های دولتی سوریه گزارش داده‌اند که اسرائیل در بامداد امروز پنجشنبه، شهر بندری لاذقیه در سوریه را هدف حمله قرار داد و ایالات متحده هم در بیانیه‌ای تایید کرد که روز چهارشنبه، حملاتی را در مناطقی از یمن و علیه شبه‌نظامیان حوثی و وابسته به ایران انجام داده است.

همزمان قطر که در بسیاری از مذاکرات شکست‌خورده برای دست‌یابی به آتش‌بس میانجیگری کرده است، می‌گوید طی ۳ تا ۴ هفته گذشته هیچ تعاملی میان هیچ‌یک از بازیگران جنگ غزه صورت نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جبهه شمالی اسرائیلی‌ها هم ارتش این کشور اعلام کرد تا زمانی که بتواند با خیال راحت شهروندان خود را به خانه‌های‌شان در نزدیکی مرز لبنان بازگرداند، جنگ با حزب‌الله را ادامه خواهد داد و تاکید کرد که «هرگونه مذاکره آتش‌بس را زیر آتش ادامه می‌دهیم.»

در همین حال حسن فضل‌الله، نماینده حزب الله در پارلمان لبنان گفت که این گروه مسلح به جنگ ادامه می دهد، اما تاکید کرد که با رئیس پارلمان لبنان درحال مذاکره هستند تا تلاش‌ها برای دست‌یابی به آتش‌بس با اسرائیل را افزایش دهند. او افزود: «نظامیان اسرائیل موفق به کنترل هیچ روستایی در جنوب لبنان نشده‌اند.»

اسرائیل می‌گوید عملیات زمینی‌اش تاکنون ده‌ها تن از مبارزان حزب‌الله را کشته است و نیروهایش هزاران سلاح را ضبط کرده و سنگرها و تونل‌های این گروه را در عمق روستاهای جنوب لبنان منهدم کرده‌اند. ارتش اسرائیل روز پنجشنبه در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۵ جنگجوی حزب‌الله، از جمله یک فرمانده گردان را در جنوب لبنان کشت و تسلیحات زیادی را به دست آورده است.

به گفته وزارت بهداشت لبنان، عملیات اسرائیل در این کشور در یک سال گذشته حداقل منجر به مرگ ۲ هزار ۳۵۰ لبنانی شده  و بیش از ۱.۲ میلیون نفر را آواره کرده است. آماری که شامل غیرنظامیان و جنگجویان حزب‌الله است و به نوشته رویترز، صدها زن و کودک نیز میان قربانیان حضور دارند.

اسرائیل نیز می‌گوید حدود ۵۰ اسرائیلی، اعم از نظامی و غیرنظامی در همین مدت و بر اثر حملات نظامی حزب‌الله کشته شده‌اند. ارتش اسرائیل روز پنجشنبه هشدار تخلیه جدیدی را برای ساکنان دره بقاع در شرق لبنان صادر و تاکید کرد که ۳ ساختمان در شهرک تمنین و روستاهای سرعین الطحطه و سفری به‌عنوان محل نگهداری تاسیسات حزب‌الله از اهداف جدید حمله‌اش در ساعات آینده خواهد بود.